måndag 23 maj 2016

Måndagslistan

Jäklar i mig vad grönt det är ute nu!

Hej alla måndagslirare! 
Hoppas ni har det bra där ute. Vi? Nja. Hade kunnat vara lite bättre. Lillkiddon åkte på magsjuka igår. Hon verkar mår bra nu (peppar peppar ta i trä) i a f.

Annars? 
Jo. Åskan har hängt i luften idag. Kvavt och varmt ni vet. Hann i a f hänga två tvättar innan den kom nu på kvällskvisten. Jag hör till dem som tycker åska är mysigt. Får mig alltid att le och mysa inombords. Den gör oss också påmind om att vi människor got nothing on moder jord! Då vi oftast tramsar omkring med storhetsvansinne, så kan det vara bra att bli påmind ibland. 

Nu till listan. 

INREDNING - Har alltid velat ha ett utekök, och i år så har vi plan på att få till en. Drömmen vore ju ett gjutet, men det får vi se om tiden räcker till. Här kommer lite inspo:
Från pinterest

Elle mat & vin

MUSIK - Idag fick jag riktig sommarfeeling och lyssnade på den här. Drömsk och vacker, som en sommarnatt. 



KULTUR - Intressant och fin intervju med författaren och Almapristagaren Meg Rosoff i säsongsavslutningen av Babel. Jag har själv sett filmen How I live now som är baserad på hennes roman. Fantastisk tycker jag, och nu måste jag läsa boken också. Jag gillar hennes Astrid Lindgren:iga sätt att se på barn och ungdomar. Programledaren Jessica Gedin berättade att hon en gång hade presenterat henne med orden "Hon vet att ungdomar inte vill ha enkla svar, utan svåra frågor", och det kändes slående och fint tycker jag. Gå in här och lyssna på intervjuen.

Trailen till filmen How I live now. 
Säger bara, SE DEN.


MODE - Chanel har släppt vem som ska vara ansiktet för deras nya doft Chanel No.5 L´eau. Det är en mycket ung kvinna, som indeed följer i sin mamma Vanessas fotspår. Ingen mindre än Lily-Rose Depp, som postade den här bilden på sin instagram:

Och om man ska gissa så kommer det handla om rosor, och återigen rosor. Här ser vi modellen Henneli Mustaparta i full färd med att plocka rosorna till den nya doften.

MAT - Jag älskar fisk och skulle kunna äta det varje dag! Så kolla in det här receptet från Elle mat & vin, och njut av bilden! MUMS!



Fin kväll på er nu!
Själv ska jag snart lägga mig, sov sammanlagt två timmar i natt...
Och håller tummarna för att ingen mer blir sjuk nu.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar