lördag 7 maj 2016

Fredagsspaning på en lördag

Hej hörni och sorry att fredagsspaningen uteblev igår. 
Det blev en heldag på stan där vi bl.a gjorde besök på Biotopia och Domkyrkan (den e ju så häftig och förtrollande på något sätt så man kan inte låta bli att gå in, trots att man varit där ett hundratal gånger). När vi kom hem satte vi igång grillen och brorsan och Lizette kom över, så jag fick liksom ingen lucka. För att citera Silvana Imam, Jag har ingen tid för avbrott.

Intressant på Biotopia

Städer är perfekta för parkour

Flustret. Som Villa Villekulla, fast nu för tiden med unz unz och alkohol.

Bror

Svägerska

Men jag har endå en liten spaning att bjuda på. 
Det handlar om känslan, och hur den påverkar oss i våra konsumentval. Apple var först med det, men idag säljer många med why istället för what. Vi är inte intresserade av att vet hur en säng är konstruerad eller vad sorten heter osv (inte till en början i köptanken i a f), utan vi vill bli förförda. Ta IKEAS nya reklam med Silvana Imam tex. I den reklamen säljer de inte sängar, utan de säljer sängar med drömmar. Silvanas stil och den surrealistiska drömvärlden är klockren, och drömmen avslutas med Silvanas rader: Sen efter somna om. Där vi kan drömma det vi vakna drömmer om. Poetiskt, fin reklam och säljande! Se den här. 

Då vi tidigare har blivit pepprade med fakta om produkter (sängens hårdhet/mjukhet, sort, pris, vilka madrasser + ben vi kan få till osv) så blir vi nu känslomässigt inlindade. Och när vi sedan blivit förförda, DÅ kan faktan få ta plats (om den behövs). 

Ett annat exempel. Vatten. Vatten kostar ca 3 öre, ändå köper vi vatten för 20-40kr! Vi köper med andra ord ett varumärke, mer än själva vattnet i sig. Intressant.


En annan teori jag har är att nostalgi spelar en roll också när vi handlar. Och ja, nostalgi är ju också en känsla så…

Ta vinylskivan och dess återtåg. I julas var vinylspelaren den mest hemklickade elektronikjulklappen. Vad är det man är ute efter då? Är det ljudet? Nej, då det visade sig att man tar ljud från CD-skivor nu för tiden. Kan det vara känslan från en annan tid? Ja! De som är uppvuxna med vinylskivor vill återuppleva, och de som inte är det vill veta hur det kändes. Och nej, det är inte lika smidigt att lyssna på en vinylskiva (sätta på, lägga på plats, nålen…vända skivan osv) som det är att trycka på play på Spotify. Men det är inte det man är ute efter. Man är ute efter en känsla.

Mamma och pappas vinylsamling

Och här kanske vi kommer se en trendförändring. Vi som under en tid har jagat den senaste utrustningen, jagat sekunder under springturen trots att vi bara är vanliga joggare, kommer nu sänka farten. Jakten är över. Och i med det så kommer vi kanske även sänka standarden i framtiden. Allting behöver inte gå asfort. Vi kommer bli lyckligare och känslan av nostalgi kommer få oss att känna oss yngre. 

Samma riktning kan vi se att spelvärlden har tagit. Spelen handlar inte lika mycket om att enbart skjuta, döda och ta poäng. Utan de har ett större djup, ett annat mål - känsla. 


Med det så säger jag hej då. 
Ha en fortsatt trevlig lördag! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar