måndag 6 juni 2016

Mån(eller sön)dagslistan!

Där morgonkaffet intas

Hej alla crazy kids! Måndag igen! Eller ja. Söndag är det idag, om man ska vara noga. Och det ska man ju. Eller? Hur som haver, måndagslistan kommer nu, röd dag eller ej. Även om jag fortfarande befinner mig i någon slags helgdimma så har jag skrapat ihop en lista åt Er. Kameran har dock fått hålla sig inomhus ett tag, så ni får nöja er med mobilbilder. 

INREDNING - Som det ser ut ute just nu så kan jag inte annat än lägga upp den här bilden! Blomster och ljuvligheter, vad kan passa bättre just nu?

En av våra syrener. Den enda vita faktiskt. Under vårt sovrumsfönster.

Men om jag ska bli lite mer seriös, så kan jag tips som sidan hallbaraihop.se där IKEA lägger upp tips på hur du kan leva en mer hållbar vardag. 



MUSIK - Den här fantastiska artisten och (får man väl ändå påstå) ikonen har mycket intressanta saker att säga om musikjournalistik. Läs den här artikeln från i:D. 

Bild: electronicbeats.net

Och passa då på såklart att youtub:a eller ta fram henne på Spotify och njut av den fantastiska rösten!



KULTUR - Detta är ju lite småroligt, så kan inte låta bli att ta upp det. Ni som kan er Captain America vet nog mer om detta än jag, men jag har förstått att detta har upprört många många fans, och några känner att deras barndom har varit en lögn. Captain America som har funnits sen andra världskriget (därav patriotismen) har länge och väl kämpat mot den påhittade fascistorganisationen Hydra. NU gjorde han dock det mest otänkbara. Han har vändt sig till läsarna och sagt, som den värsta cliffhanger man kan tänka sig; Hail Hydra! Och detta har ju såklart fått twitter och sociala media (#sayitsnottrue) att gapa av förvåning och besvikelse! 

PÅMINNELSE: Captain America är fiktiv. Han finns inte på riktigt. Inte Hydra heller. Kände att jag behövde påpeka det. 


Även om detta kan tyckas lite skrattretande för oss som inte är några CA-fan (gillar dock Marvel annars! Spider-man är favoriten))så får det här mig att minnas min egen besvikelse när jag fick det kastat i ansiktet att barndomsfavoritböckerna Narnia är CS Lewis kristna budskap till omvärlden. Och ja, jag kan förstå det såhär i vuxen ålder, men jag har aldrig läst berättelserna på det viset (varken som barn eller vuxen) och vägrar dumdristigt att se det sambandet, för det förstör bilden av den mysiga, spännande sagan. 


Så ja, Captain America-fansen, jag hajjar! MEN känner man Marvel rätt så kommer detta förmodligen visa sig vara hans sätt att spionera på Hydra (och inte tvärtom, att det är han som har varit en spion för Hydra sen 40-talet..). Titta på vad de gjorde med Stålmannen när de påstod att han dött. Im just saying.

MODE - Dessa sandaler!  


MAT - Appropå syren! Kolla dessa tips.



Det var allt för nu.
Ha en fin måndag!
Vi ska iväg och grilla hos svärmor.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar