fredag 17 juni 2016

Lördag och what´s your story?


Greatings från Halmstad! Vi har det så oförskämt bra (kommer eget inlägg om det senare)! 
Men idag mina damer och herrar så tänkte jag att vi skulle dyka ner i sagor, minnen, dofter och känslor som till exempel dessa framkallar. Oj då, tänker ni. Det låter djupt. Men nej då, det ska det inte behöva bli. Lovar.

I tisdags var jag och barnen till Hildasholm i Leksand. Barnen hade tjatat om det sen de öppnade portarna för i år, för några dagar sen. Och I know, det kanske inte är det barn i allmänhet brukar tjata om. Att få åka till en liten herrgård. MEN mina kids älskar det här stället, och det får alltid mitt hjärta att bli lite extra stolt.


Vad är det då som lockar? 
Jo, trädgårdarna. 

Det här stället får mig alltid att tänka på boken Den hemliga trädgården (av författaren Frances Hodgson Burnett) som jag läste som barn. Läste faktiskt om den för inte så längesedan pga ljuvligt minne, och fann den lika mysig nu som då. TIPS! 


Anywho…vart var jag? 
Jo. Trädgårdarna. 

De är formgivna och anlagda av Hilda Munthe (1876-1967) och består av flera vackra trädgårdar och under några år på 30-talet skrev, regisserade och arrangerade Hilda omfattande amatörteaterföreställningar i trädgårdarna med många deltagare från orten. Hela Hildasholm, som byggdes av Hildas man - läkaren och författaren Axel Munthe 1910, är döpt efter Hilda. Och det är nästan så att man lär känna henne när man vandrar runt där i trädgårdarna…de är otroligt personliga.

Hilda. 
(Bild från hildasholm.org)

Och det är nog just det som barnen gillar. Trädgårdarna är vilda, äventyrliga och magiska. Vi skulle kunna tillbringa en hel dag där. Finns massor att utforska och titta på. 


Barnen är övertygade om att detta är en önskebrunn.

Och det är det här. Mina associationer till en bok jag äskade som barn, eller barnens fantasier, eller dofter som vi förknippar med vissa saker. Just det där är det företag ska använda sig av när de kommunicera ut till sina kunder. Storytelling kan man kalla det. Marknadsföring är ett så uttjatat och snart utdött ord, så det skippar vi. Men vad vi än kallar det så har det en stor och avgörande roll för försäljning. Och inte bara det. För min del så är det av rena själviska handlingar som jag tycker alla borde använda sig av storytelling. Jag är nämligen barnsligt förtjusta i just det här sättet att jobba på.  Att få berätta något. Få något att fastna hos en annan människa. Genom bild. Ibland genom text. Eller rörlig bild. Känsla.




Kolla stuprören! Så bra!

Min pecha kucha handlade om juste detta, fast utifrån kundens perspektiv. Hur vi konsumerar och väljer på känsla, och vad det är som får oss att gilla vissa saker framför andra. Jag tänkte lägga ut min PK här i bloggen senare, med bilder och text. 

Om jag skulle kunna få den känsla Hilda hade för sin trädgård under sekelskiftet, att återspegla sig i ett barn i nutid, så skulle jag fyllas av den varmaste av känslor och göra en liten segerdans  och tänka; YES vilket roligt jobb jag har!

HÄR kan ni läsa ett intressant inlägg om detta. Storytelling.

Nu ska jag återvända till mina vänner!
Trevlig lördag!





  









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar