torsdag 11 januari 2018

Seniorhunden och kyla

Päls på päls. Extra värme på sovplatsen. 

I december blev min äldsta pumitös tolv år. TOLV ÅR! Hon var nyss sex månader... Men säg det inte så högt så att hon hör. Pigg och glad är hon och tvekar inte att leka och springa med lillasyster Lucy. Däremot så märker jag att på den senaste tiden så har hennes rörlighet blivit sämre. Hon vill helst ha hjälp med att hoppa upp i bilen t.ex. Jag misstänker spänningar i ryggen. Hennes syn har också försämrats. Men inget som är ovanligt för en tolvårig pumitjej. 

I går och idag har vi haft det riktigt kallt i Dalarna. Idag var det -16! Det bet en del i kinderna vill jag lova. Lucy är som en isbjörn. Hon verkar inte bry sig så mycket alls om kylan. Ella däremot tycker inte om kyla. Det har hon aldrig gjort. Hon har alltid trivts bäst på våren och sommaren när solen värmer. Hon blir snabbt kall och jag tänker att det är extra viktigt att hålla henne varm nu när hon inte är någon ungdom längre (jag viskade det där sista). 

Det gäller att luta sig en aning bort när den där lillasystern kommer farande.

Vi försöker att inte ta lika krävande promenader som vi gjort tidigare. Ofta men korta. Och det gäller att hålla henne i rörelse hela tiden. Hon blir snabbt kall om tassarna om vi står stilla. Och ibland kan hon börja huttra. Vi är ganska lika där, hon och jag. Ska jag ut på längre turer nu när det är så pass kallt ute så tar jag bara med mig Lucy. Lucy behöver göra av med betydligt mer enregi än sin storasyster och är som sagt inte brydd av kylan.


Först och främst så använder jag täcke till Ella när vi är ute. Så fort det blir minusgrader och ibland även under hösten när det är blött och ruggigt. Jag använder ReDogs täcken till båda hundarna och jag är så nöjd. De är smidiga och det är lätt för hunden att röra sig obehindrat. Har man hundar som älskar att springa det fortaste de har i skog och terräng så är de här täckena perfekta. Ytan är superlätt att torka av och hållbarheten är fantastisk. De är också designade för att hålla hundens muskler och leder varma då materialet är värmereflekterande. Typ som en termos tänker jag. Perfekt för alla hundar såklart, men extra bra för den äldre hunden eller den arbetande hunden som behöver hålla sina muskler varma. Täcket går ner långt över ryggen, ner över ben och höfter så det skyddar lederna. Jag har köpt mina täcken hos AnnaHalmstad Hundsim.

Att trampa i snön är bra för musklerna. Kolla Lucy, flygarhunden! 

Täckena använder jag även i bilen om vi varit ute på en promenad på annan ort och ska åka hem, eller om bilen är kall. Jag vill att Ella ska behålla temperaturen när hon ligger still. Musklerna har en tendens att kylas ned efter träning eller aktivitet. Jag har lagt extra lager med filtar och stoppat upp en bit upp på kanterna kring buren så att hon inte ska ligga i drag. Allt för att förhindra stelhet. Precis som med oss människor.

 

Även hemma inne i värmen så är det bra om den gamla hunden får ligga extra varmt och skönt. Temperaturen i kroppen går snabbt ner när hunden ligger stilla, och de blir stela. En äldre hund ligger i regel stilla oftare och längre än en yngre hund. Säger sig själv. Även där är människan likadan. Jag blir själv stel och kall när jag sitter still länge den här tiden på året. Och jag är inte en tolvårig pumidam.

Cirkulationen är inte vad den en gång varit på den gamla hunden. Jag brukar massera igång Ellas muskler innan (och efter) vi ska ut på promenad. Speciellt nu när det är så kallt. Kylan möter oss som ett slag i ansiktet så fort vi öppnar dörren, så då kan det vara bra att kroppen är lite extra uppvärmd innan vi ger oss ut. 


Annars så njuter vi för fulla muggar nu. Det är bländande vackert ute och hundarna leker gärna i snön såklart. Ibland tar vi sparken en kortare vända, men jag pressar inte Ella. Hon få själv bestämma takten. Hemma väntar alltid en varm fårfäll, och om Ella har tur så blåser husse hennes tassar med hårfönen. 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar