tisdag 16 januari 2018

Det var ju det där med att jag skulle göra en till lista


Kände nu att det där som jag lovade i fredags, att göra en till lista kanske var lite överdrivet? Eller? Tjatigt liksom. Men har man lovat så har man lovat. Däremot så blir det inte en lista som jag brukar göra. Jag gör en annan variant för att tona ner på tjatet lite. 

En kulturlista

Senaste filmen som jag blev pepp på: Senaste filmen som jag såg var Inglourious Basterds, väldigt bra film. Men det jag känner mig mest pepp på är att få gå på bio. Det var så längesedan nu och jag saknar det verkligen. Filmen jag skulle vilja se, och som jag blev väldigt pepp på i höstas är Murder on the Orient Express



Senaste boken som jag läst: Om man inte räknar bilderböcker och barnböcker, som t.ex. den här boken som jag och Rasmus läser just nu, så var den senaste boken som jag läste (läser) Jag hatar att träna av Brita Zackari. Bra pepp. Mycket Girl Power. Hon tar upp saker som att man som tjej förväntas banta bara för att man tränar, och hur man tar för sig och blir bekväm på mansdominerande ytor så som ett gym. Och den är rolig! 

 



Senaste serien som jag sträcksåg: En serie som jag verkligen sträcksåg (är det ens ett ord?) var serien Dark. Jag var magsjuk och hade husarest på övervåningen. Hade enbart datorn som vän. Dark är otroligt välgjort. Bra skådespeleri och foto. Miljön är melankolisk och mystisk, precis som handlingen. Nu väntar jag på säsong två, och peppar Martin på att se första säsongen så att vi kan se den andra ihop. 



Senaste föreställningen jag var på: Ha! Det var nog min egen, alltså dansshowen i december. Jag såg min son stå på scenen och dansa för första gången och det var så fantastiskt att se! I går drog hans dans igång igen, och min idag. Så nu är ordningen återställd. 


Senaste restaurangen som jag besökte och åt på: På möhippan som vi anordnade för fina Caya så var vi och åt på Jobs Bodega. En nyöppnad tapasbar i Leksand, med väldigt god service. Jag åt svamplasagne (mmm!) och musslor (omg!) och drack cava. Perfekt med andra ord. Restaurangs drivs av ett gäng unga killar som vad jag förstår nyss tagit studenten. Målmedvetna minst sagt. Unga entreprenörer vill man stötta. 



Två ställen jag vill rekommendera: Om ni befinner er i Stockholm och sitter på centralstationen för att resa bort eller hem, sätt er då för guds skull på Luzette och drick ett glas cava. Snygg inredning, bra service och man kan spana på människor. 

 

Ett annat ställe som jag varmt kan rekommendera är Söderfamiljen i Halmstad. Maten! Servicen! Allt bara tipptopp. Stället drivs dessutom av två unga tjejer vars största drivkraft är att laga mat med kärlek. Och det lyckas de verkligen med. När jag var där åt jag detta, kolla bara...mmm! 

  







  

   





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar