måndag 8 maj 2017

Måndagslistan, personligare än vanligt.


Förra veckan var lite som en dröm faktiskt. Hela veckan började med att jag var en aning nervös och hade lite svårt att fokusera. Nervositeten lade sig men ersattes av stans värsta mensvärk (MORR). Mensvärk gör att jag ibland hamnar i en bubbla som inte går att ta sig ur. Jag blir totalt uppslukad av smärtan och vill helst bara ligga ner och andas hårt. Väldigt dålig grej. Och tar onödig tid från...ja, livet. Jag hamnar alltså i en minimardröm och tappar lite tidsuppfattning för ett litet tag. Tursamt nog går det över, så även den här gången. Tursamt då jag hade planerat en kidnappning på torsdagen. Tursamt då kidnappningen tog mig och offret en bit bort vilket betydde resa en sväng. 

Så här. En intet ont anande Martin fick snällt hoppa in i bilen på torsdag morgon. Det enda han visste var att vi skulle åka iväg över natten. Jag och han. Bara vi två. Han var fnissig. Han var förväntansfull. Jag var glad. Äntligen - bara vi två. Det är så mycket värt ska ni veta. När vi mom till Enköping fick han köra sista biten då jag fick lov att ta fram kartan. För att komma dit vi skulle så måste en åka in bland lägenhetslängor. Överraskningen blev alltså än mer överraskande då stället vi skulle till inte syntes förrän vi i princip stod utanför dörren. 

Slutmålet? 
Välkomna till The Winery Hotel.

INREDNING - Jag hade bokat en natt på världens första vinerihotell, med egen vintillverkning i samma hus. The Winery Hotel i Stockholm. Två intressen sammanfördes när hotellfamiljen Söder slog sig samman med vinfamiljen Ruhne och detta unika hotell skapades. De har egen import av vin från Italien, men tillverkar som sagt också ett eget vin. Som gäst kan du följa druvans väg från fat till flaska. I lobbyn ser du rakt in i vineriet. 

Hotellet har en industrilook, men med egen stil. Jag gillar att de återanvänder vinlådorna i trä och vinkorkarna som inredningsdetaljer. Allt känns uttänkt. Väldigt trevlig personal, underbar frukost och fantastiskt miljö. Och så vin. Mycket vin. I lobbyn finns t.ex. ett vinotek! Du laddar ett kort, sätter in i maskinen och trycker på det vin du vill ha. Lite avslappnat sådär. Fylla på sitt glas bara. Väldigt roligt! Vad mer kan en önska sig? 








MUSIK - Efter att vi hade fått i oss (SÅ GOD) mat på hotellets lilla deli, var det dags för nästa överraskning. Martin visste inte ett skvatt. Vi gjorde oss i ordning och tog pendeln in till stan. Det var så otroligt fint väder. Sol, varmt och alla uteserveringar var proppfulla av människor i solglasögon. Vi går från centralen. Slingrar oss sakta genom stan. Vi gick lite hit och dit så att Martin skulle fortsätta att inte veta ett skvatt om vart vi skulle.

Tillslut hamnade vi på Strandvägen och promenerade utmed hamnen, över bron och ut på Djurgården. Martin börjar gissa. Ska vi på Aquaria? Skansen? Blå Porten? Va? Va? Va? Här tänkte jag - jaja, när vi väl kommer fram så kommer det finnas stora affischer och grejer och då kommer han ju veta. Men när vi svängde in vid Gröna Lund, som var vårt slutmål, så fanns det inte en enda affisch. YES! Jag köpte biljetter och vi gick in. Jag superglad pga LYCKAT och Martin förväntansfull och frågvis. Vi hamnade framför stora scenen och han förstod att vi skulle se en artist. Men vilken? Det var frågan. Det kom mer och mer folk och han försökte studera dem ut i fingerspetsarna. Men utan resultat. Han visste ingenting förrän bandet kliver upp på scen.

  - Då välkomnar vi The Cardigans upp på scen! 


Martin blev tagen på sängen so to speak. Hans egna ord från insta: 






Cardigans är ju egentligen inte ett band längre, och detta var deras enda spelning i Sverige. Förmodligen i världen. Det var hur som väldigt bra. Fin kväll, fin Nina och fin man! Och det bästa - en överraskad man! Sen spelade de min favoritlåt också: 



KULTUR - Efter en lyckad torsdagskväll och en god natts sömn i ljuvligt sköna sängar, var det dags att åka hemåt igen. Men då vädret var finare än någonsin så gjorde vi en avvikare och åkte till Hagaparken. Promenerade bland koltrastsång och nyvakna humlor. Vi satte oss på Fjärilshusets uteservering och låtsades att vi var utomlands, och pratade om att vi måste åka hit med barnen nästa gång vi är i Stockholm. Fjärilshuset är verkligen mysigt och spännande, för både stora och små. Vi skippade dock att besöka fjärilarna och hajarna den här gången. Vi fikade, pratade och myste lite innan vi reste hemåt. 

 






MODE - Här får vi då slänga in något helt annat än något som går att relatera till vår lilla tripp. Hittade några fina stycken på HM och känner att de skulle vara sköna till värmen kommer (tillbaka). Värmen som kom i veckan, försvann igår. Från t-shirtväder till dunjackeväder. Jodåsåatt. Men tills dess.







  
MAT - Vår lilla resa hade mycket fokus på vin. Hotellets egna vin var mycket gott. Jag tycket det smakade skog. Väldigt svenskt kan en ju tycka. Pizzan vi åt på Terreno Deli - ej äcklig. Som symfoni i munnen ni vet. Men, inget av det tänkte jag tips om nu (fast jag gjorde ju just det?) utan jag tänkte tipsa om något av det godaste jag vet. Indisk mat. Kryddorna, smakerna, aaaaa! I lördags lagade Martin smörkokt kyckling med koriander. Jag dör lite nu när jag tänker tillbaka på hur gott det var! Massor av garam masala!  

 

Till detta stekte vi parantha. Ett perfekt doppa-i-maten-bröd. Hade man inte haft brödet så hade man slickat tallriken. För så gott är det. 

 


Väldigt bra bok. Har en om japans mat också. Jag tror att vi köpte dem på Martin&Servera när vi catrade till en filminspelning. 


Men det slutar inte där om ni trodde det. Nej då. I går snodde samme man ihop en Palak Paneer. Åh! Samma här - ljuv ljuv musik fast i munnen! Recept kan ni hitta t.ex. här. Vi använde hallomi istället för paneer. Det bästa är att det blev över - så lunchen idag är räddad!   




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar