onsdag 29 mars 2017

Bara ett kapitel till...


Finns det något som doftar så ljuvligt som böcker? Doften av en sprillans ny bok som ingen ännu har läst. Eller doften i en gammal bok från ett bibliotek som har vandrat runt från hem till hem. 

Mina föräldrar, i huvudsak min pappa har alltid läst för mig. Det var det bästa jag visste. Som jag kom ihåg det så läste vi varje kväll innan jag och min bror skulle sova. Jag kom ihåg hur det ibland rullade trötthetstårar ned för pappas kind av anträngningen att hålla tillbaka gäspningarna. Jag tror pappa läste för oss även efter att vi börjat läsa själva. Spännande kapitelböcker till exempel. 

Jag kom ihåg hur ljuvligt det var att hamna i lässlukaråldern. När man plöjde bok efter bok och klev in i värld efter värld. Ibland längtade man efter att det skulle bli kväll så att man fick lägga sig och läsa. Tänk va! Fantastiskt. 

Det finns många böcker som jag kom ihåg och som jag har starka minnen ifrån. Tänkte att jag skulle nämna några. Kanske har du också läst någon av dem?

FEMBÖCKERNA av Enid Blyton.

De första minnena jag har av kapitelböcker som jag läste själv var de klassiska Femböckerna, som handlar om fyra barn som är med om äventyr tillsammans på den engelska landsbygden. Med sig har den även hunden Tim. Det finns 21 böcker om femgänget och den första boken ( Fem söker en skatt ) utkom 1942. 

Jag kom ihåg att jag tyckte karaktären George ( eller Georgina som hon heter men hatar ) var så cool. Det är dessutom hon som äger Tim, och det gjorde ju inte det hela sämre om en säger så. Just nu så läser jag dessa böcker för Rasmus och vi har precis börjat på den andra boken, Fem på nya äventyr. Cirkeln sluts. 



TERRY PRATCHETTs böcker

När jag blev lite äldre så nördade jag ner på fantasy. Läste många serier. En jag tyckte extra mycket om var Maggie Fureys serie The Artefacts of Power som handlade om magikern Aurian och hennes kamp mot den onde Miathan. Älskade att Aurian var så bad ass och smart och cool på alla sätt. 

Annars så sträckläste jag Terry Pratchetts fantastiskt roliga böcker om Skivvärlden. Böckerna utspelar sig på Skivvärlden, en platt värld som balanserar på ryggarna av fyra elefanter, som i sin tur står på den enorma sköldpaddan Store A'Tuins rygg. Böckerna är fyllda av knäppheter och gör ofta parodi på andra klassiska fantasyserier som Sagan Om Ringen. Brittisk humor när den är som bäst. Funkar asbra att läsa som vuxen också. 

En av mina favoriter från serien heter Döden ligger lågt. Utan död inget liv. Eller? När Döden plötsligt en dag får sparken upptäcker Skivans invånare att det utan död faktiskt kan bli alldeles för mycket liv också. Döden själv då? Ja han går igenom någon slags existensiell medelålderskris och prövar på hur det är att vara bonde istället. 




NANNA av Marianne Ruuth

Den här boken fann jag i mamma och pappas bokhylla i min tonår. Det står Håkan Wikström inuti den vilket avslöjar att pappa köpte/fick boken innan han gifte sig med mamma. Den är ganska välläst och sidorna är mjuka. 

Boken utspelar sig på 1200-talet i Sverige där herremän har makten och trälar behandlas värre än boskapen. En stormansdotter kommer till världen och hinner knappt ta sina första andetag innan hennes föräldrar dödas i en anlagd brand. Barnet blir omhändertaget av Mari, som byborna kallar häxa. Hon ger barnet namnet Nanna. Vi får sen följa Nanna i livet. Som kunnig i läkekonst, beskylld för det samma. Hon kan inte förstå kyrkans mörka tal om synd, hon har svårt för att acceptera orättvisor i samhället och maktens svekfullhet. 

 


MIDDLESEX av Jeffrey Eugenides

Den här boken lånade jag av min vän Elin som tyckte att jag skulle läsa den. Boken är en Pulitzerprisad bok. Boken är speciell. Den handlar mycket om hur det är att bli ungdom eller coming of age som det heter på engelska, om familjeliv i en familj som inte är som andra. Ganska mycket inte som andra. En väldigt gripande skildring av personer, vad jag kom ihåg. Jag läste ut den väldigt fort. Så här står det på wiki om handlingen:




PÅVEN JOHANNA av Donna Woolfolk Cross

Den här boken fick jag av Johanna ( en annan Johanna, om någon undrade ). Hon har även skrivit inuti boken så att jag inte ska glömma. Fint! Tydligen fyllde jag 21 när jag fick den. 

Boken osar Joan of Arc. Starka kvinnor, list, romantik, politik och mänsklig grymhet. Och spänning! Johanna lyckas lura hela den katolska världen då hon förklädd till man slår sig fram på vägen mot påvepalatset i Rom. Hur det går för henne? Njaaa...du får allt ta och läsa den. Gör det vetta!  



SOMMARBOKEN av Tove Jansson

Åh! Bara åh! Den är ljuvlig. I sitt språk. Farmorns raka relation till sitt barnbarn. Beskrivningarna av havet. Vinden. Sommaren. Barndomen. Sophia tillbringar sommaren ute på en ö i Finska viken, tillsammans med sin pappa och farmor. Den skilldrara vänskap mellan generationerna på ett ärligt och vackert sätt. De diskuterar mycket med varandra. Sophia och farmor. Om livet och döden. Framtiden och det förflutna. 

Du kan läsa boken som du vill. Från kapitel 1 till 22. Eller kapitlen var för sig. Det spelar ingen roll. Det finns liksom ingen kronologi. 

En fin historia kring boken är att jag en dag för flera år sen lade den vid ett öppet fönster. Detta var när vi bodde i en stuga hos mina svärföräldrar. Det började regna. Härligt sommarregn ni vet. Efter det där så var liksom boken borta. Den låg inte nedanför fönstret. Ingenstans. Sen några dagar senare så hittade jag den. I pannrummet ute på gården. Då hade min svärfar hittat den genomvåt den där dagen, och lagt in den i pannrummet för att torka. Så nu är boken illa tilltygad, men helt läsbar. Och varje gång jag ser boken så tänker jag på svärfar Per <3




Kände du igen några av böckerna? 
Detta är bara några få av de som påverkat mig. Finns så kolossalt många ska ni veta.

Vilka är dina favoriter?







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar