onsdag 6 juli 2016

Precis som De vises sten


När jag var liten, och mina morföräldrar bodde här på vår gård så tänkte jag sällan på alla blommor som fanns där. Även om ett av mina starkaste minnen av mormor är när hon står på alla fyra i någon av sina land och rensar ogräs och tar hand om det som gror och blommar. Ändå så tänkte man inte på alla skatter som fanns och som hon förvaltade. 

  

När jag var liten, innan vi flyttade hit så hade mormor och morfar ett stort land där de odlade potatis, grönsaker, jordgubbar och massor av annat smått och gott. Sådant de sen åt av under vintern. När tiden gick och mormor och morfar blev äldre så blev också landen mindre. Och nu finns ingen av dem kvar i livet och landet finns inte alls längre. 

Blommorna och rabatterna finns dock kvar. 


Att vandra runt i trädgården och lukta, titta och uppskatta allt det vackra har kommit att bliva en daglig rutin för mig på senaste tiden. Jag har också börjat fundera på den historiska aspekten. Blommor som mormor sått och tagit hand om, som återkommer med sin prakt varje år. Återkommande liv igen och igen. Trots att mormor själv inte är med oss länge. 


Vi har vissa blommor som vägrar ge upp också. Som kommer och växer trots att rabatten sen länge varit borta. Fint tycker jag. Som ett livselixir. 


Till och med den lilla terroristen är snäll mot blommorna. 
Ibland...



De två sista bilderna är på blommor med en spännande historia. Vårt hus är väldigt gammalt, min morfar föddes här t.ex. Men då stod huset på ett annat ställe, närmare vägen. De här blommorna växer just vid vägen. Min mormor sa att morfars mamma hade sin rabatt precis där. För detta är inte blommor som växer fritt, utan det är rabattblommor så att säga. Min morfars mammas blommor kommer alltså tillbaka varje år, trots att både rabatten den bott i och huset inte finns där länge. Magiskt på något vis. Som att hon vill titta till oss varje år.

Evigt liv, bokstavligt talat.
Undrar om Voldemort någonsin önskade att han hade varit en blomma?
Då hade han ju sluppit mycket slit med jakten på Den vises sten



Trevlig onsdag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar