söndag 16 juli 2017

Måndagslista med filmtema


Kom precis hem efter en underbart mysig helg tillsamman med min andra hälft i Stockholm. När jag fyllde år fick jag biljetter till Lalehs skansenkonsert och ett tu tre så är det helt plötsligt juli och dags för biljetterna att utnyttjas. Vi fick insupa lite av staden som fortfarande på vissa plan känns som hemma. Vi drack prosecco mitt på dagen. Åkte massa tunnelbana (som enligt mig är bästa sättet att studera folk på, vilket jag älskar). Strosade runt i stan. Gick en lång nattpromenad genom stan som fick oss att vilja citera Monika Zetterlund. Solen sken på oss och allt var bara så bra hela helgen. Och Laleh. Ja, vad säger man - hon är fin och hennes röst ekar fortfarande i mitt huvud. På ett bra sätt alltså. 

Tack älskling!   

Nu - listan. 

INREDNING - Filmskaparen Wes Anderson har alltid varit en stor favorit hos mig. Och inte enbart för att filmerna är bra (vilket då såklart är) utan mycket pga att scenografin är det vackraste man kan tänka sig. Jag tror aldrig jag har sett en Wes Anderson film utan att vilja flytta in i den. Och då menar jag även Life Aquatic som utspelar sig nästan enbart i en u-båt. Därför hoppade jag högt när jag hittade den här länken, där människor har delat bilder av platser som skulle kunna platsa i en Wes Anderson film. Kika in på länken och njut! Här är några av mina favoriter: 

 





MUSIK - Är jag ensam om att gilla Kendrick Lamars sätt att rappa på? Nej, det tror jag ju inte. Han låter så som jag tror Outkast och Black Eyed Peas vill låta. Första gången jag hörde honom var när han rappade på Beyoncés låt Freedom, och jag tänkte mmm han e bra! Nu är ju Kendrick inte direkt okänd, men för mig var han det. För ett litet tag sen så släppte han singeln Humble och jag höjer alltid volymen när jag hör den spelas. 


Som favorit i repris så kan ni passa på att kolla in den här videon av liveversionen av Freedom <3 GÅSHUD! 



KULTUR - För att fortsätta på filmtemat så kommer här en liten nyhet! Quentin Tarantino har typ sagt att han planerar att göra en filmatisering om The Manson Family. Och ja. Det kommer i så fall bli brutalt. Kusligt. Lite over the top. MEN jag har en känsla av att detta kan bli bra. Väldigt bra. Ser fram emot att få se. Om den nu blir av. Läs mer här

Bild: Varety. 


MODE - Och för att verkligen klänga fast vid filmtemat ytterligare och samtidigt få namedroppa fler folk som jag gillar i den branschen - så hörde jag i veckan att H&M´s nya collaboration är med ERDEM och Baz Luhrmann kommer att vara med och stänka underbar storytelling över det hela. Mr Luhrmann - ytterligare en favorit hos mig så detta ska bli kul att se. 





En annan grej (för att dra ut på filmtemat så till den minsta grad...) apropå mode och filmskapare som Wes Anderson - nu har adidas släppt skon som är inspirerad av zissou-skon från filmen Life Aquatic. Saker och ting blir bara bättre och bättre verkar det som! Läs mer här


  
MAT - Nej jag vet inte. Jag är så sjukt trött på alla dessa mattips hit och dit. Ändå älskar jag mat! Vet inte riktigt vad jag ska göra med den här kategorin..? Något kuligare i alla fall. Här kommer några matbilder från filmer som de filmskapare gjort som jag nämt ovan. 

Från filmen Grand Budapest Hotel av Wes Anderson. 

Från filmen Pulp Fiction av Quentin Tarantino. 

 

Absint drickare ser den gröna älvan i filmen Moulin Rouge av Baz Luhrmann. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar