måndag 5 september 2016

Nudlar, finsk arkitektur, dansande fashion och så vidare

Bild: http://zsolthlinka.com, via Pinterest 



måndag!
Jag gillar ändå måndagar. Det gör jag.
Ny vecka. Nya tag om man så vill. 
En känsla av att man rör sig framåt. 

Här kommer då som sig bör en måndagslista


INREDNING - Den här punkten är meningen att den ska vara ganska bred. Alltså inte enbart prylar eller styling, utan också arkitektur och, enligt mig då vackra byggnationer/miljöer. Så kanske är det läge att byta namn på den här punkten? Tänker Interiör/Exteriör. Kanske. Ordnar det till nästa gång. 

Anyhow. 
Västmanlands-Dalas nation, mer känd som V-dala. 

S Å  S N Y G G   B Y G G N A D! 


En av Uppsalas nationer, V-dala har många år på nacken. Nationen grundades 1639. Jepp. Rätt gammal nation ja. Egentligen som allt annat i Uppsala. Men då såg byggnaden inte ut så som den gör idag, utan så här:

 
bild: wikipedia

Fint också! Men det var då nu är nu. Det intressanta är att arkitekten som ritat V-dala så som den ser ut idag, är en riktig höjdare inom arkitektur. Finns endast tre ritade byggnader av den här arkitekten i Sverige. Vi snackar om den finska arkitekten Alvar Aalto. En sådan där rockstjärna bland arkitekter. 1965, efter insamlingar från hembygdens kommuner (bra jobbat!) byggdes nationen. 



Får du chansen, ta en promenad (kanske titta in på Ofvandals på vägen?) och kika på den här arkitekturpärlan.


MUSIK - Och hon kommer tillbaka! I vintras såg jag henne där sist. Sen såg jag henne igen på Magasinet i våras. Och nu återvänder hon alltså igen. Silvana Imam, på Liljan den 26 november. Jippiejay! 



Kan samtidigt tänka, hur orkar hon? Flyga ut på höstturné direkt efter en lång vår/sommarturné. Var kommer kraften ifrån? Musiken kanske. Eller är det ren naturkraft

Biljetter här.


KULTUR - Det finns en sak som jag är rädd för. Rädd att mina barn ska bli utsatta för det, så fort vi släpper ut dem i internetvärlden. Näthat. Skälver en aning när jag tar ordet i munnen, och det blir tungt i bröstet när jag tänker på det. Hur skyddar jag? Hur hanterar jag? Vad ska man göra? Allt sådant ni vet. Föräldrarädslor. Nu finns det en youtubeserie via UR som greppar tag i ämnet och försöker ta reda på varför framför allt. 



MODE - Stockholm har haft sin fashionweek och överallt på nätet ligger det catwalkbilder där modellerna vandrar fram och tillbaka med oftast hårda steg. Blir nästan som sömnmedel till slut, och en slutar titta på kläderna. Att gå igenom alla visningarna är som en lång, lååångsam hypnos som slutar med att en sitter och klipper med ögonen. 

MEN! 
Sen har vi Diana Orvings visning!
Hypnos övergick till fängslad.
Något annat.
Något spännande och nytt.
Äntligen!

Kläderna böljar med rörelserna och det hela känns som en egen liten dansuppsättning på någon fin scen någonstans. Eller som ur en filmscen. Musiken är perfekt för ändamålet och hjälper upplevelsen.

Kika själva. 
Dra på volymen!


  

Bild: zhiboxs.com


Bilder: Mathias Nordgren via rodeo.net


MAT - Gillar dessa youtubare som vloggar om mat och hur man lagar och hur man gör det på bästa och godaste sätt. Inspirerande och ibland painful att se om man som jag ofta är hungrig..! En bloggare/youtubare är Honeybunch Of Onion Tops. Hennes videos är fina och klippta väldigt bra tycker jag. Allt väldigt okonstlat. 

Hennes kanal kan du se härHon har även en blogg där man kan få tippsiga tips på goda recept.

Just idag fastnade jag för den här rätten:




Åh! Hungrig!!

Måste genast gå och kolla vad vi ska äta idag. 
Hoppas alla har/har haft en bra måndag!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar