måndag 28 november 2016

Same procedure - svära över sneda stjärnor och fula sladdar


Och där var vi framme vid första advent. Är det bara jag eller kom den ovanligt tidigt i år? Julkalendern kommer ju inte igång förrän närmare andra advent den här gången. Avigt på något sätt. Men vem vill vara petig och bry sig om sådana petitesser? Nej då...inte jag inte. Vi släpper det helt enkelt. Bara släpp det. SLÄPP! Så där ja. 

Helgen började med att folket som bor kring vår sida av byn samlades nere vid vår lilla korsning och satte upp granen som sen ska stå där tills kärlen släpper. Trevligt att se den lysa när det är så mörkt ute nu. Däremot så har någon fått för sig att vi ska ha en färgad lampa i toppen...förra året var den röd. I år så var tydligen den röda lampan trasig så det stod mellan grön, blå och (hör på denna!) gul. 

Grön vann röstningen så nu lyser den...ööhh...fint (?) i toppen. 

Jodåsåsatt. Stämningsfullt. 

Trots det estetiska snedsteget så var det en mysig stund på förmiddagen. Lite snicksnack med grannarna, och barnen fick jaga varandra lite. De större barnen fick klaga på att det var kallt och undra när de fick gå hem. Så där ni vet. Nästa år tar vi med glögg och pepparkaka ner. 

Sen dissade vi julmarknad. Barnen bakade pepparkakor med mamma istället. Jag och Martin drog till PMU secondhand på jakt. Har alltid velat ha en specifik julstjärna. En stjärna som min mormor och morfar hade och som var min morfars favorit. En stjärna som mamma tyvärr tycker lika mycket om så den hänger såklart inne hos dem under jul. 

Dessvärre såg det mörkt ut inne på PMU. Jag gav upp. Då pekar Martin mot ett litet hörn nere i en hylla och där - där låg den. En ensam liten stjärna. TAGET! Så nu hänger den ensamma lilla stjärnan och dinglar i vårt hallfönster. Hoppas morfar gillar den. 


Svor ett x antal gånger då det ta mig tusan är omöjligt att få julstjärnor att hänga rakt. Lika svettigt varje år. Och sen ska man gömma sladden på ett snyggt sätt (om man nu inte har en sådan där designad snyggsladd det vill säga).  


Nu hänger den där i alla fal. Ganska osnett också faktiskt. 

Mycket av morfars smak lyser igenom hos oss under julen. Adventsljusstaken älskar jag. Den har morfar faktiskt gjort själv så det känns extra fint. Som tur är så gjorde han flera så jag och mamma behöver inte slåss. 




Andra saker vi hann med i helgen: 

- Äta sopplunch hos släkt
- Gå på bio
- Äta pepparkakor
- Ett träningspass i ridhuset med Lucy 
- Grilla korv i öppna spisen 
- Ha mensvärk och velat sova i hundra år...

Rätt produktiv helg ändå. Vad har ni haft för er? 

Bild:asthecoffeesteeps.tumblr.com











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar