måndag 8 augusti 2016

Nioåringen


Idag får måndagslistan göra plats åt viktigare saker. Som att mig närstående barn fyller år. Nio år för att vara exakt. Och mitt barn för att vara ännu mer exakt. 

Nio år.
Ja ni. 

Jag kommer aldrig glömma det. Hur jag var ute och vallade med Ella på kvällen, och hur jag vaknade på natten och skulle gå på toaletten (hörde till vanligheterna som gravid...hör inte till vanligheterna nu, man vill ju inte slösa med sovtid). Då gick vattnet. Klockan halv två. Fyra timmar senare var han här. Lille Rasmus. Bråttom hade han. Tur att Martin envisades med att vi skulle åka in. Trots att kvinnan som tog emot hans samtal sa att vi skulle ta det lugnt och vara hemma ett tag till. 

"Detta kommer förmodligen ta lång tid så vila ni" sa hon. 

Njaaaa...tänkte vi. 

Tack för smartheten hos oss då!

Och nu är han nio år. Det har hänt så mycket på dem åren. Men han är densamma. Fin. Rolig - älskar hans brittiska humor, vi skrattar ofta åt samma saker. Och så genomsnäll och klok. 

Hemrullad sushi!

I fredags bjöd Rasmus på släktkalas. Han bestämde all mat själv. Vegetarisk sushi till förrätt, och kyckling i jordnötssås till varmrätt. 


Och sen tårtan som jag och Martin gjort som en överraskning.

Bart!


Han blev rätt glad! 




En mysig och lyckad kväll och Rasmus var mer än nöjd. Och kanske ännu mer nöjd över att det inte var över än..! 

Idag fyller han ju år, på riktigt. Vi köpte med oss fika och åkte till Rättvik för att inviga födelsedagspresenten. En egen skateboard!


Det blåste på rätt rejält där vid vattnet.








Pappan var såklart med och stilade.
Tyvärr, och klantigt nog så glömde han hjälmen hemma så det blev ingen vert för honom.


Siljan bjöd på schizofrent väder. Sol och storm om vartannat och jag frös riktigt ordentligt för första gången på länge.  

På kvällen bestämde nioåringen att vi skulle äta thaimat, så nu sitter vi här mätta och belåtna och glada över en väldigt mysig dag. 


GRATTIS ÄLSKADE DU!  









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar