tisdag 3 januari 2017

#nyår2016


Det jag tar med mig från nyårsafton 2016 är skratt, hundar, mat och stillhet. En alldeles lagom och mysig afton, vilket passade oss bra då vi - hela familjen - var ganska trötta efter juligheterna. 

Bror med fru kom på besök med sina två vovvar. Vi lagade mat tillsammans, pratade om hur världen kommer se ut framåt - både positiva och negativa visioner (Trump you know...) - drack bubbel och lyssnade på 30-40-talsjazz hela kvällen. 

  

Skål och välkomna! Lizette fick ett fint HP av Astrid.



Förrätt. 
Bubbel, sparris med getost och vitlöskfyllda champinjoner med parmesanost.




Rasmus gjorde egen sushi. Vi körde mycket plockmat. Sushi, vårrullar, marinerade vego filéer och potatisgratäng med rödvinssås.


 

Dukningen. Astrid hjälpte mig och vi dukade med drakar, granris, små loppisfynd varvat med blåbärsris.



Mmm...mat!



Barnens dricka som räckte hela kvällen.



Sedan var det dags för glass och avokadochokladkaka. Det var himmelskt gott! 



Jonatan och Lizette hade bingolotter med sig så det blev uppesittarkväll - nytt för oss andra. Rasmus gick igång när brorsan lovade honom en del av vinsten om han vann. Astrid hade fullt upp med att väcka och mata drakar hela kvällen...

Tyvärr vanns det inga bilar, eller miljoner, eller ett års förbrukning av tvättmedel. Tyvärr. 


Next up - fackeltåg i byn. Martin gjorde egna hipstertillverkde facklor. Smält ljus i vattenbad och linda ett gammalt lakan runt en pinne. Dränk lakanet i stearin och vips - fackla! 


Stolt! 



Väntade och väntade på tolvslaget. Tittade lite på dålig TV, men vi pratade mest och tittade desto mindre. 


Mys, gos och lek med hundarna. Ella gömde sig vid 22-tiden, men kom och tittade till oss lite då och då. Hon är inget fan av smällare. Som tur var så var det ganska lugnt i byn. Lucy brydde sig inte för fem öre. Den lilla tuffingen.

 

GOTT NYTT ÅR! 

På tolvslaget gick vi upp på balkongen och tittade på raketerna. Var så kallt så vi fyllde glasen och gick in istället. Smällarna avtog ganska snabbt och Ella kunde lappa av.


Jag kör inte med nyårslöften. 
Har aldrig gjort. 

För mig så har jag mer nystartsfeelings efter sommaren än vad jag har under årsskiftet. Men visst - jag blickar också framåt och ser fram emot ett bra år med allt vad det innebär. Motgångar, framgångar, sorg och lycka. Men om jag nu ska komma på någon särskild önskan det här året så är det att världen ska bli snällare. Att banden mellan människor ska stärkas, att vi ska ta hand om varandra och vara snällare mot naturen. DET önskar jag 2017.



Puss och kram




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar